Cum construiești un brand autentic?

Autenticitatea este unul din principalele criterii după care consumatorii evaluează un brand. În articol vei găsi cele mai importante 5 lucruri pe care trebuie să le faci ca să te asiguri că brandul tău păstrează această calitate.
5/4/2021
by
Răzvan Comanici
Brand strategist
Tags
This is some text inside of a div block.
Related Case Study
Abed Nego Case Study

Autenticitatea s-a transformat în termenul momentului(sau buzz-word) lumii brandingului și marketingului. Dacă multe din aceste termene au fost creații artificiale, de data asta e altfel. Ironic, nu?


Unele studii arată că peste 80% din generațiile noi de consumatori iau în considerare autenticitatea atunci când aleg un brand. În “The New Marketing Manifesto” John Grant afirmă că autenticitatea e principalul criteriu după care sunt judecate acum brandurile. 


Sună bine să fii autentic, dar cum evaluezi în realitate această calitate a unui brand? Sau mai bine zis, cum evaluează consumatorii autenticitatea?


Cei de la Authentic Brand Index au clasificat 7 trăsături importante pentru care consumatorii consideră un brand ca fiind autentic:


  • Originalitate - se referă la cât de multă noutate a adus brandul tău în piață. Nu se referă neapărat la inovație, ci mai degrabă la abordări noi.  


  • Utilitate - nivelul la care brandul tău livrează produse sau servicii cu adevărat folositoare utilizatorilor, aproape până la a deveni indispensabile. 


  • Valori - până unde merge brandul tău în susținerea unor cauze dincolo de urmărirea profitului. Consumatorii noilor generații vor branduri implicate, care urmăresc și altceva decât să facă bani. 


  • Sinceritatea - cât de multe spune brandul și câtă grijă are să nu-și dezamăgească publicul


  • Familiaritatea - cât de cunoscut este brandul, cât de multe lucruri știu despre el. Acest aspect ține și de cât de bine și eficient comunică un brand. 


  • Moment(al forței) - adică dinamica creșterii în popularitate a brandului. Care este aura pe care brandul o crează și cât de popular pare că va deveni. 


Unele din lucrurile de mai sus sunt controlabile doar prin strategie și acțiuni pe termen lung, altele sunt mai degrabă bazate pe filozofia de funcționare a companiei. Cert este că majoritatea consumatorilor privesc cu scepticism acțiunile de comunicare a brandurilor, indiferent de dimensiunea companiei și singura metodă de a depăși acest scepticism este prin acțiuni constante care să demonstreze promisiunea de brand.  


Dar există și lucruri simple pe care le poți face ca să te asiguri că publicul tău țintă te percepe ca autentic. 


  1. Să ai un scop dincolo de bani


În primul rând trebuie să să-l definești, apoi trebuie să vorbești despre el, să-l spui clar și răspicat întregii lumi. Acest scop trebuie expus și comunicat constant, alături de setul de valori care te fac pe tine cine ești. 


Scopul și valorile tale transced obiectivele financiare și vorbesc despre impactul tău asupra comunității. Aceste idealuri au capacitatea să adune și să fidelizeze consumatori, să-i strângă în jurul unui obiectiv care devine comun. Oamenii își doresc branduri care sunt implicate și responsabile, branduri care vor să schimbe lumea. 


  1. Vorbește despre trecut


În primul rând oamenilor le plac poveștile și atunci când pot empatiza cu anumite părți ale lor se simte conectați. Povestea brandului tău este o dovadă de sinceritate și transparență, dar și de vulnerabilitate asumată. 


De asemenea, raportarea la trecutul tău îți subliniază și evoluția, transformarea și călătoria, calități umane cu care este ușor pentru consumatori să se conecteze. Sunt foarte multe branduri care și-au construit întreaga imagine pe raportarea lor la propriul trecut, iar faptul că ai o istorie spune despre brandul tău tocmai că este capabil să se adapteze, să evolueze, deci să devină mai bun. 


  1. Vorbește sincer despre produsele și serviciile tale


Supra-glorificarea unui produs nu mai are efect asupra consumatorilor din noile generații. Felul în care aceștia analizează un produs este mult mai detaliată și mai atentă, calitățile nu mai țin doar de utilitate, ci au o componentă puternic emoțională. Ei caută o conexiune aproape umană cu brandurile pe care le folosesc. 


Pentru a fi autentic privește obiectiv serviciile tale și prezintă-le onest, concentrându-te mai degrabă pe a răspunde oricăror întrebări, decât pe crearea unei imagini “perfecte”. Autenticitatea e despre recunoașterea propriilor limite, asumarea greșelilor și mai ales de acceptarea deschisă a propriilor slăbiciuni. Comunicarea onestă despre produsele și serviciile tale este forma absolută de autenticitate.


  1. Pune în practică ce declari


Trebuie să ai grijă ca misiunea brandului să fie implementată la nivelul companiei, adică fiecare angajat al tău să pună în practică și să respecte setul tău de valori. Dar angajații tăi trebuie să simtă, la rândul lor, că sunt tratați în conformitate cu valorile pe care le promovezi. Acesta e un aspect foarte important în dinamica internă a companiei și mai ales pentru obținerea unor rezultate autentice. Niciodată nu le vei putea cere angajaților să trateze pe cineva altfel decât sunt ei tratați.


  1. Comunică mult și constant


Deschide canalele de comunicare cu consumatorii, folosește social media, direct messaging sau orice altă metodă prin care poți primi feedback. Consumatorii trebuie să simtă că sunt ascultați și că sugestiile sau nevoile lor sunt luate în considerare. Din fericire e mai ușor ca oricând să faci asta, totul e să vrei. Acum avem la dispoziție o multitudine de canale de comunicare care să permită interacțiunea onestă, directă și transparentă. 


În concluzie, e important să înțelegem că autenticitatea e un criteriu care nu va mai pleca din lista de evaluare a consumatorilor. Criza Covid nu a făcut altceva decât să accentueze acest aspect și să readucă în atenția tuturor importanța unor experiențe autentice de brand. 


Pentru a fi cu adevărat autentic trebuie să îți asumi și că nu ești perfect, oricum consumatorii știu asta. Dar, când retorica de brand nu se sincronizează cu acțiunile brandului apare o discrepanță pe care consumatorii o vor taxa nemijlocit. Așa că nu are rost să te ascunzi, fii onest și dispus să devii mai bun, e cea mai bună formă de autenticitate.


Other Articles

Brand de angajator sau brand comercial? Ambele!

read

How consumers are changing

read

Navigating your brand through the pandemic

read

Understanding the new consumer

read

The amazing powers of brand values

read

Stay Relevant

read